Caietul - "dedicatie", aspru criticat de alesii bacauanilor

Articol aparut in data de 28.05.2010 in Cotidianul Desteptarea ( www.desteptarea.ro )

Transportul in comun, bun de facut cadou

Sub un val de critici venit dinspre opozitie, majoritatea PNL din Consiliul Local a aprobat caietul de sarcini privind scoaterea la licitatie a traseelor de transport in comun din municipiu. Majoritatea simpla nu le-a fost suficienta liberalilor. Caietul de sarcini a primit un vot favorabil si din partea pesedistilor George Bogatu si Irina Florea. Primarul Romeo Stavarache nu a participat la dezbaterile pe marginea proiectului, el parasind - deliberat - sala de sedinte, chiar inainte de initierea acestora. In cele din urma, proiectul a trecut cu 14 voturi pentru si 8 impotriva.

Caietul de sarcini intocmit de angajatii municipalitatii a fost criticat vehement de consilierii locali din opozitie. Cu exceptia pesedistilor Irina Florea si George Bogatu, care au votat la alaturi de majoritatea PNL in favoarea caietului de sarcini, alesii PSD si PD-L si-au exprimat nemultumirile fata de caracterul lacunar si incoerent al documentului.

"Facturi proforme va aduc cate vreti"

Constantin Draganuta, consilier local PD-L, a apreciat ca formularea caietului de sarcini permite ca transportul in comun din municipiu sa fie incredintat unei societati fara experienta in domeniu si fara o flota de autobuze pe masura. Draganuta a confirmat informatiile aparute in editia de ieri a Desteptarii, declarandu-se impotriva mai multor puncte prevazute in caiet. "Facturi proforme va aduc cate vreti. Nu sunt de acord ca firmele care vin la licitatie sa prezinte doar o factura proforma. E egal cu zero. Ma duce cu gandul ca acest caiet e facut pentru cineva, o societate care nu are experienta in domeniu. Practic, daca votam asa ceva, oricine poate veni la licitatie. Nu ne putem juca. Vorbim de transportul in Bacau si nu intr-o comuna", a apreciat Draganuta. El s-a aratat stupefiat de faptul ca in caietul de sarcini nu sunt prevazute cerinte legate de experienta in domeniu a firmelor care se vor prezenta la licitatie. "Nu putem avea in Bacau un operator cu experienta zero in transportul de persoane. De bine de rau, pana acum transportul s-a desfasurat in anumite conditii. Vad ca in caiet nu avem niciun fel de cerinte legate de experienta in domeniu", a declarat pedelistul. Draganuta a formulat doua amendamente la proiectul de hotarare cerand scoaterea prevederii legate de facturile proforme, respectiv introducerea unei clauze privind experienta de minim 6 ani in domeniu pe care sa o aiba societatile ce vor participa la licitatie. Ambele amendamente au fost respinse, sefii municipalitatii prevalandu-se de majoritatea pe care o detin in Consiliul Local.

"Ati facut un caiet subtire de tot"

Caietul de sarcini prezentat de edili a fost criticat si de Ionel Floroiu, ales local din partea PSD. Acesta a precizat ca documentul este "atacabil din foarte multe directii" si l-a catalogat drept "foarte subtire". "Ma asteptam sa faceti un caiet de sarcini mai bazat, care sa vina in sprijinul bacauanilor, daca tot ati afirmat de nenumarate ori ca vreti un transport in comun civilizat. Acest caiet de sarcini e atacabil din toate punctele de vedere. Ar trebui sa-l retragem si sa va aplecati mai mult asupra lui. E un caiet de sarcini subtire, ca sa nu spun extrem de subtire", a afirmat social-democratul.

Cu gogoseriile la licitatie

In editia de ieri, cotidianul Desteptarea a relatat ca maniera in care este formulat caietul de sarcini permite inclusiv gogoseriilor sa participe la licitatia privind incredintarea transportului de persoane din Bacau. Articolul 32 din Procedura de atribuire a contractului de delegare a gestiunii transportului in comun stipuleaza ca societatile pot participa la licitatie fara a detine, concret, un parc de autobuze. "In cazul in care la data publicarii anuntului licitatiei operatorul de transport nu detine in proprietate sau in folosinta autobuzele ecologice necesare prestarii serviciului de transport public local de persoane (. ..) aceasta va prezenta o factura proforma pentru achizitionare si o scrisoare de garantie bancara", se arata in articolul citat. Practic, la licitatie poate participa orice firma, indiferent de obiect de activitate, cifra de afaceri sau experienta in domeniul transportului de persoane. Teodora Cocuz, director economic in cadrul Transport Public, a declarat pentru cotidianul Desteptarea ca modul in care este formulat caietul de sarcini demonstreaza ca acesta urmeaza a fi facut "cadou" de municipalitate. "Noi stim ce inseamna achizitia de autobuze. Din calculele noastre, orice firma care vrea sa se prezinte la licitatie trebuie sa dispuna de un numar consistent de autobuze pentru un transport optim in Bacau. Depunerea unei scrisori de garantie bancara sau facturi proforma nu sta in picioare. Exista termene de luni de zile pana se livreaza autobuzele, iar termenul de 10 zile avansat de Primarie in caietul de sarcini mi se pare nereal si imposibil de indeplinit. Se vorbeste despre un plan de investitii pe termen scurt, fara sa se detalieze in mod concret ce se doreste a se avea in vedere prin acest plan, fapt ce lasa loc oricaror fabulatii. In plus, nu se spune nimic despre experienta in domeniu, lucru care arata ca se doreste sa se faca o dedicatie prin acest caiet de sarcini", a spus Cocuz.

Spun ca totul e OK

Reprezentantii Primariei sustin ca totul se desfasoara "conform legii". Viceprimarul Dragos Luchian a declarat ca edilii au intocmit caietul de sarcini pornind de la prevederile legale la zi in domeniul transportului. "Caietul de sarcini a fost intocmit in conditiile legii, in mod profesional. In plus, am primit si avizul de la ANRSC pentru documentatia care a stat in spatele caietului. Ramane de vazut daca vor fi contestatii in perioada urmatoare", a afirmat Luchian.

"Daca vorbim de legalitate, documentatia din spatele caietului de sarcini este la pamant. Este atacabila din toate punctele de vedere, fapt reliefat de interventiile critice ale unora dintre alesi care - fara a avea o pregatire juridica explicita - au realizat enormitatile cuprinse proiectul de hotarare. Vom fructifica aceste hibe intr-o contestatie impotriva documentatiei. Mai mult, ostentatia cu care s-au respins amendamentele propuse, ilustreaza inca o data dedicatia clara a acestui caiet, catre o firma fara experienta, dar care poate fi facuta castigatoare, peste noapte."

Gabriel Ionita, avocat SC Transport Public SA

Licitatie pana pe 26 iunie

Traseele de transport in comun din municipiu vor fi scoase la licitatie pana cel tarziu in data de 26 iunie. Atunci - afirma Primaria - ar expira vechiul contract de concesionare a acestora. Contractul nr. 11252 a fost incheiat in 2004, pe o perioada de 25 de ani, intre societatea Transport Public si Consiliul Local Bacau. Intre timp, pe fondul jihadului administrativ la care a fost supusa compania de transport, edilii au luat decizia de a scoate la licitatie traseele. Acestia se prevaleaza de o prevedere din Legea 92/2007 care precizeaza ca durata maxima a concesionarii traseelor nu poate depasi 6 ani. Legea a fost promulgata la trei ani dupa contractul nr.11252. In mod paradoxal, sefii municipalitatii nu au precizat data la care va avea loc licitatia. Tot pe 26 iunie expira si conventia privitoare la facilitatile acordate la transportul in comun pentru persoanele protejate de legislatia asistentei sociale. Practic, locuitorii municipiului s-ar putea trezi in postura de a nu avea un transportator, dupa data de 26 iunie, in conditiile in care serviciul nu va mai beneficia de un suport legal.

Autor,
Lucian Bogdanel

Citeste articolul pe www.desteptarea.ro

© 2011 Cabinet Avocat Gabriel Ionitaby www.efficientsolutions.ro